Zo blijf je af van koekjes

Hoe blijf je af van de favoriete comfort-food? We hebben allemaal onze gewoontes thuis, en petit-plezierkes maken daar ook deel van uit. Af en toe genieten is zalig, maar wanneer dat dagelijkse stukje chocolade je een schuldgevoel geeft, dan weet je dat het tijd is om in actie te schieten.

In plaats van te vertrouwen op discipline en wilskracht helpt het anders organiseren je om je patronen te doorbreken. Je keuken wordt op deze manier je coach.

Want sta er eens bij stil: je keuken kan je uitnodigen tot gezonde keuzes of misleiden tot het maken van minder gezonde keuzes. Ze kan je boosten of afstraffen: energie en focus of schuldgevoel en een opgezette buik. Het is dezelfde cuisine maar een compleet andere uitkomst. Het goede nieuws is: je heb het zelf in de hand. Hoe? Door te kiezen wat je binnen handbereik zet.

 

Want we functioneren allemaal volgens hetzelfde principe:

Wat je ziet, dat gebruik je. Wat zichtbaar is, daar denk je aan.

Ga binnen in je keuken: welk gevoel heb je? Wat is het eerste wat je ziet? Staan die koekjes op het aanrecht? Zijn ze het eerste wat je ziet als je de snoepkast opent?

Kies strategisch wat zichtbaar is, en wat niet.

 

  • Zet de koekjes in de berging, verplaats de chips naar de onderste kast achteraan. Mayonaise zet je niet langer in de deur maar onderaan de koelkast.

  • En hou oog op wat wél belangrijk is. Je wil bijvoorbeeld meer groene thee drinken. Wat zie je eerst als je de keuken binnenkomt? Zet dan daar de thee.

 

Aan welke comfort-food wil je niet langer blindelings toegeven?

Kies een andere positionering. Bedenk tegelijk welke gewoonte je meer kracht wil geven: hoe kan je dit zichtbaar maken? Dit is geen denk-oefening, wel een doe-opdracht. Je zal je er jezelf dankbaar voor zijn.

©2018 by VROUWENGELUK

  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk