Column September 2019

De liefde voor kokerellen zit niet in mijn DNA. Tot halverwege mijn twintigste haatte ik koken. Het is tijdverlies en ik ben er niet goed in, vond ik. Pas toen ik meer en meer inzicht kreeg in de kunst van het koken, begon ik ervan te houden. Nu kan ik me geen leven inbeelden zonder mijn voedende kookmomentjes. Laat hier je innerlijke kookvuurtje aanwakkeren!

Het probleem om gezond te koken ligt vaak in één van volgende blokkades:

  • Het vraagt teveel tijd

  • Het vraagt teveel moeite

  • Je weet niet waar te beginnen

  • Je bent niet voldaan na je 'bordje gezond'

 

Herkenbaar? Dan ben je niet alleen. De volgende 3 principes erkennen die moeilijkheden en tonen je een andere weg eromheen.

Principe 1: MEP

Op het laatste moment nog van nul moeten beginnen is tijd- en energierovend. Heb je al ooit afgevraagd hoe grote restaurants erin slagen om voor een volle zaal in dat tempo lekkere gerechten te bereiden? Een chef-kok begint steevast met de Mise-en-Place (MEP): letterlijk alles op zijn plaats zetten. Zo simpel als tomaten snijden tot groenten stoven, rijst koken. Want met die rijst maak je bijvoorbeeld een warm rijstgerecht, een koude rijstsalade en een maaltijd-omelet. Zie je het hoe werkt? 

 

"Een half uurtje meppen 

geeft je gemakkelijk 3 maaltijden."

En nu kan je zeggen, Natasha, dit wéét ik wel - de vraag is: wat doe je ermee? Als gezond homemade koken voor jou al vanzelf gaat, dan zou je dit artikel niet lezen. Ga dieper in je weerstand: wat blokkeert je om het ook te doen? En hoe kan je meppen inpassen in je huidige leefritme? Eens je gemept hebt, wordt koken plezanter: het gaat sneller en je hebt méér keuze. 

Principe 2: DE VOLDOENING FACTOR

In een vroege poging gezonder te eten schakelde ik jaren geleden over naar soep en slaatjes. Het probleem was dat ik snel weer honger had en de zin in zoet alleen maar versterkte. Wil je voldaan van tafel dan is niet alleen belangrijk wat je eet (zoals oa de combinatie van vezels, proteïnen etc.), het is in de eerste plaats belangrijk dat je volledige smakenpallet aangesproken wordt.

De 4 basissmaken zijn zoet, zout, zuur en bitter. Een vijfde smaak is umami, vooral gekend van parmezaan en bouillon. Omdat deze hartige zoete en zoute smaken versterkt is het minder belangrijk hier rekening mee te houden.

"De voldoening factor verhoogt

naarmate de 4 smaken aanwezig zijn." 

 

Geen voldaan gevoel, bekijk dan welke smaak ontbreekt. Op mijn Instagram kan je tal van voorbeelden vinden van warme en koude gerechtjes. 

Principe 3: MADE WITH LOVE

Eten bereid met liefde smààkt. Het rijstexperiment deed een poging dit wetenschappelijk te bewijzen. Dr. Emoto, Japanse doctor in Alternative Medicine voert volgend 30 dagen experiment met 3 bokalen met rijst. Bokaal 1 kreeg elke dag een liefdevolle boodschap. Bokaal 2 werd dagelijks uitgescholden en bokaal 3 fungeerde als controle. Zijn conclusie is dat de negatief beladen rijst sneller rot, terwijl de positief behandelde rijst op het einde nog intact was en zelfs begon te fermenteren.

Dit onderzoek is veelomstreden en sinds ik er jaren geleden mee in contact kwam, is de praktijk mijn eigen experiment geweest.

  • Want logischerwijs: eten bereid met zorg en aandacht heeft een grotere kans voor de juiste cuisson: platgekookte broccoli is uit den boze.

  • Tegelijk impliceert het meer aandacht voor presentatie. "We eten met onze ogen," luidt het spreekwoord.

  • En ten slotte: als je zelf - met een voldane energie aan tafel schuift, dan beïnvloedt dit het humeur en dus ook de beleving van de tafelgenoten. 

Ken je al de koelkast-strategie? Organiseer je koelkast om gezonde keuzes gemakkelijker te maken: lees het in de column van april.

X0 Natasha

Jouw shine - actie

ANALYSEER & ORGANISEER JE HOMEMADE COOKING IN 3 STAPPEN

  1. Welke gerechten vind je echt lekker? Geef ze vaste dagen zodat er geen afterwork - wat - eten - we - vanavond - stress is. Zo is dinsdag gevulde wrap - dag.

  2. Hoe kan je het kookgebeuren gemakkelijker maken? Wanneer en wat ga je meppen?

  3. Analyseer terugkerende gerechten: bevatten ze de 4 smaken? Hoe kan je gemakkelijk de ontbrekende smaak toevoegen?

 

Meer weten?

Natasha Dewulf (1986) is psychologisch consulente en auteur van Shine, gezonde keuzes voor een goed gevoel (2018, uitg. Bibliodroom). 

Meer inspiratie ontvangen? Schrijf je in hieronder. Neem ook een kijkje op Facebook en Instagram voor kookideetjes & #focusvandeweek.

©2018 by VROUWENGELUK

  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk