Column oktober 2019

Hoe voorkom je dat productiviteit contra-productief werkt? Je kent het wel, die stressaanval waarbij je bijna niet meer kan ademen en uiteindelijk zo overweldigd bent dat je helemaal niets gedaan krijgt. Ga het laatste trimester in met een scherpe focus en reken af met de productiviteits-paradox.

Productiviteit betekent letterlijk 'een scheppende kracht' (Van Dale). In psychologische termen vertaalt het zich in hoe efficiënt je input omzet in output. Met andere woorden: van to do's naar acties. In rationele termen heel simpel, maar we zijn human beings en geen human doings: je bent niet altijd zo productief als je zou willen.

Vele factoren hebben een invloed op je productiviteit: voeding, slaap, beweging. Graag heb ik het hier over een belangrijke factor die vaak vergeten wordt. 

VERTICALE TIJD

Je relatie met tijd heeft een grote invloed op productiviteit. Heb je constant het gevoel geen tijd genoeg te hebben, dan is de kans groot dat je vindt dat je niet productief (genoeg) bent. De tijd gaat snel, zeggen we. Daar heb ik geen tijd voor, klinkt het ook. Tijd kan verlammend werken, wanneer je zoveel op je boterham hebt, dat de moed je in de schoenen zakt.

We hebben allemaal evenveel tijd. Eén vraag verandert alles. De vraag is niet: wat doe je ermee, maar wel: hoe be-leef je tijd?

Naast horizontale tijd - verleden, heden, toekomst - is er volgens Stephen Hawking ook de verticale tijd. Dat is je beleving van tijd. Hoe intens je een moment beleeft. Het wachten op de uitkomst van de dokter kan heel lang duren, terwijl je de autorit naar huis nauwelijks herinnert: die vloog voorbij. Zit je in een productieve flow, dan zit je er helemaal in, je gaat er zo in op, en het gevoel van voldoening achteraf is geweldig. Dit is het soort productiviteit dat we willen nastreven. In plaats van te denken in termen van 'hoeveel tijd heb ik' vraag jezelf 'welk soort tijd heb ik'. Je mindset is de key om happy productive te zijn. Benieuwd hoe? 

Stap 1 LET OP JE TIJDSVERHALEN

Wat komt er in je op als je denkt aan tijd? Nu ik een baby heb, zeggen vele mensen me: geniet ervan, het gaat zo snel. Als ik niet oplet, kom ik snel in ditzelfde verhaal. Dus dan zeg ik: weet je, ik tref het wel want ik kan elke dag genieten van mijn baby. Dan zit ik met een kopje koffie en kijk ik hoe ze speelt, trekken we bekken en kietel ik haar kleine rompje. Dit zijn momenten waarop voor mij de tijd lijkt stil te staan. In werkelijkheid zijn dit misschien 5 minuten, in mijn beleving stopt de tijd.  Productiviteit is tijd hebben om de dingen te doen die je belangrijk vindt. En die tijd geef je jezelf. Door de manier waarop je kijkt naar tijd.

 

En jij, hoe kan jij je tijdsverhalen anders vertellen?

Stap 2 RESPECTEER REALISTISCHE TIJD

Ben je overal te laat of moet je hollen van her naar daar, dan is het ook logisch dat je het gevoel hebt geen tijd te hebben. Eindeloos achterop huppen is een killer voor je motivatie. Het is een vicieuze cirkel: je bent zo opgejaagd dat je in gedachten wipt naar alles wat je nog moet doen maar ... geen tijd voor hebt. Begin met op tijd komen.

 

Op tijd komen in de zin van te vroeg komen. Begint je werkdag om 8u00, wees aanwezig om 7u50. Neem de tijd om te ademen, een koffietje te nemen, je computerscherm te ontstoffen en je simpelweg mentaal voor te bereiden op je dag. Dit leer je al doende: hoe meer je vertraagt, hoe productiever je wordt.

Stap 3 PRAKTISCHE PRODUCTIVITEIT

Het zijn vaak de kleine dingetjes die steeds dezelfde cirkeltjes in ons hoofd spoken. Een formulier invullen, dat duurt letterlijk 2 minuten. En toch denken we er eerst 20 keer aan voor we het effectief doen. Gebruik de regel uit Getting Things Done van David Allen: als het in minder dan 3 minuten gedaan is, doe het meteen. Komt er iets in je hoofd, doe het meteen. O je hebt nu geen zin - goesting - om die doktersafspraak te maken? Ik kan voorspellen dat het morgen niet anders zal zijn. Hup hup.

Lees in de column van maart hoe je kleine momentjes tussendoor in je voordeel kan gebruiken.

OPEN YOUR MIND

Heb je de 3 stappen gelezen en weet je nog steeds echt niet waar je vastloopt? Dat is helemaal oké. Het antwoord is nog onderweg. Je brein doet niets liever dan problemen oplossen. Door jezelf de vraag te stellen: wat kan ik doen om ... ? zet je het oplossingsproces in beweging. Komt het antwoord niet meteen, kijk dan uit voor signalen, zoals een toevallig gesprek, een quote, een ingeving.

Weet je, het kan best confronterend zijn om plots niet meer productief te (kunnen) zijn. Zeker als je een doener bent, en voldoening haalt uit wat je doet. Deze column schrijf ik ook voor mezelf, als een reminder dat het oké is om te vertragen. Dat niet elke dag even efficiënt moet zijn. Hoe goed ik ook organiseer en plan, soms loopt het anders. Productiviteit is wat je doet, het is niet wie je bent.

 

Zelfs al doe je helemaal niets productiefs, je blijft de bijzondere persoon die je bent. Be-leef je leven, met een happy productiviteit.

X0 Natasha

Jouw shine - actie

Met welke productieve acties heb je het moeilijk? Breng het in kaart. Opschrijven brengt helderheid. Kies 1 focus voor deze week. We overschatten wat we kunnen doen in een week, en onderschatten wat we zouden kunnen in een maand. Productiviteit is ook durven keuzes maken. Te kiezen voor babystapjes en de tijd nemen om elke dag een beetje vooruit te gaan. En had ik je al gezegd dat het oké is om hulp te vragen? You got this.

 

Meer weten?

Natasha Dewulf (1986) is psychologisch consulente en auteur van Shine, gezonde keuzes voor een goed gevoel (2018, uitg. Bibliodroom). 

Meer inspiratie ontvangen? 

Op Instagram vind je dagelijks tips en inzichten die je helpen structuur brengen in je leven en meer balans ervaren tussen werk, huishouden en gezin!

Volg me op Instagram en schrijf je hieronder in op de nieuwsbrief!

©2020by VROUWENGELUK

Blijf je graag op de hoogte? Schrijf je in op de nieuwsbrief!
  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk