Soulfood

Column oktober 2018

Heb je het al meegemaakt? Een onstilbare honger? Of het nu avondsnacken is of nog ‘zin’ hebben in iets na het middagmaal, soms is er het gevoel niet voldaan te zijn. Alsof het niet genoeg is.

 

De laatste weken heb ik hetzelfde gevoel, met de baby in aantocht ben ik gedwongen de controle los te laten: ik moet erop vertrouwen dat ze komt wanneer ze komt. Leren omgaan met de stress en de onzekerheid.

 

In drukke tijden is het meer dan ooit belangrijk jezelf te voeden tot in je kern. Zo creëer je een gevoel van rust en maak je een eind aan die onstilbare honger.

3 food levels

In het maken van gezonde keuzes ben je geneigd te vooral te focussen op wat je eet. Door dieper te gaan en ook de andere lagen van jezelf te voeden merk je dat je meer voldaan bent. Je voelt je rustiger en meer gefocused. Er zijn 3 lagen in jezelf te voeden:

True food

Puur eten en drinken, terug naar de kern, terug naar het logische verstand. We maken het soms veel te moeilijk, we zoeken het te ver, met nieuwe recepten, schema’s en planningen. En wanneer dat werkt voor je, is dat oké. Te vaak is het echter een bron van frustratie omdat we merken dat het plannen en het doen elkaar niet opvolgen. Je bent daarom niet minder ‘gedisciplineerd’: het leven is meer dan een slaatje, je hebt meer aan je hoofd dan het avondeten alleen. True food is puur: het is echte voeding. Het zijn groenten en fruit, noten en rijst, zaden, yoghurt. Om te ontdekken hoe puur iets is, lees je simpelweg de ingrediëntenlijst. Wat je niet kent, wat je amper kan uitspreken of wat begint met E zijn de niet-pure stoffen, en die wil je beter vermijden.

Meer weten? Lees hier de column over healthy homemade koken.

Focus food

Een mens vergeet het vaak: zuurstof is de belangrijkste voedingsstof in je lichaam. ADS – de tool die een einde maakt aan ochtend-SM (zoals je kan lezen in mijn boek Shine) vertelt je eerst één minuut te ademen, nog voor je uit je bed  komt. Door diep te ademen geef je zuurstof aan je lichaam. Dit heeft vele voordelen voor je fysieke gezondheid (denk aan je hart, immuunsysteem, spieren, bloed etc.) alsook voor je mentale gezondheid: je voelt je frisser en meer gefocused. Je veerkracht verhoogt: zijn de kinderen lastig die ochtend, dan kan je er beter tegen.

 

Soulfood

Wanneer stelde je voor het laatst de volgende vraag: wat maakt mijn hart blij? Een gevoel van voldoening komt samen met een gevoel van betekenis, het feit dat we hier een verschil maken. Je hart voeden is net zo belangrijk als dat glas water en die diepe ademhaling. Er zijn talloze manieren om je soulfood te ontdekken. Ken je deze? Maak een lijst van 100 dingen waar je van houdt. Denk aan mensen, kleuren en geuren. Activiteiten, gevoelens en smaken. Kleine en grote dingen. Of doe de volgende mentale oefening: som op waarvoor je dankbaar bent. Doe dit in de auto wanneer je naar je werk rijdt. Je denken bepaalt je focus en je focus bepaalt je gevoel. Je focus bepaalt hoe je de dingen ziet. Het is geen wishful thinking, het is self-fulfilling prophecy: je bepaalt zelf de betekenis die je geeft.

Bekijk hier 7 inspirerende cocooning boeken.

"Do more of what makes you happy."

En je staat sterker in de niet - happy momenten.

Dank je om samen de Vrouwengeluk - vibe te delen, dank je om hier te zijn, om samen terug in onze kracht te komen en je verder te ontplooien tot de authentieke, prachtige vrouw die je bent. Bedankt om elke dag mijn soulfood te zijn!

 

X0

Natasha

Jouw shine - actie

Breng meer soulfood op je bord

Hoe zet je soulfood op het menu? Deze hoe – vraag leidt naar mogelijkheden: je ziet oplossingen in plaats van moeilijkheden. Wil je bijvoorbeeld meer tijd maken om te lezen, maar leidt de tv je ’s avonds af? Vraag jezelf: hoe kan ik, ondanks deze situatie, toch gezellig lezen ’s avonds? Je ontdekt dat een simpele koptelefoon en een andere positie je kan distantiëren van het beeld en meenemen in je boek.

Welke soulfood breng je graag terug in je leven? Hoe kan je dit doen? 

 

Meer weten?

Natasha Dewulf (1986) is psychologisch consulente en auteur van Shine, gezonde keuzes voor een goed gevoel (2018, uitg. Bibliodroom). 

Meer inspiratie ontvangen? Schrijf je in hieronder. Neem ook een kijkje op Facebook en Instagram voor kookideetjes & wekelijkse focusvideo's.

©2018 by VROUWENGELUK

  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk