Column November 2019

Het gevoel dat er zo-véél op je bord ligt. Hoe ga je ermee om? Hoe voorkom je de bijhorende herfstdip? En is het mogelijk om tegelijk dat extra gewicht van je schouders (en billen en buik) af te gooien? Let's find out.

LIGT ER (TE)VEEL OP JE BORD?

Wij vrouwen staan aan het begin van een nieuw tijdperk. Ons DNA is nog verweven in de eeuwenoude rol van moeder en huisvrouw. Terwijl de huidige maatschappij kansen geeft, vrijheid, om onszelf te ontwikkelen. 

 

Draagkracht betekent letterlijk: het vermogen tot het dragen van lasten. Lasten die zich vertalen in: een goede mama, vrouw, zus, collega, ondernemer, vriendin ... willen zijn. En voor veel vrouwen is gewoon goed niet genoeg: nee, we willen onszelf steeds verbeteren, we leggen de lat en hoog en als we eerlijk zijn, leggen we onszelf een enorme druk op. 

En hoewel het oké is om vooruit te willen en de beste versie van jezelf te worden, is de vraag: hoe vertaalt zich dat op mijn dagdagelijkse leven? Hoe zwaar is het rugzakje dat je meedraagt? Voelt het oké of wordt het best wel zwaar?

Intuïtief voel je aan: neig je meer naar draaglast of draagkracht? 

HET SPREEKWOORDELIJKE BORDJE

Wat als er teveel op je bord ligt? Als het vooral draaglast is, wat je voelt. Vooraleer we je bordje kunnen verlichten dienen we 2 dingen te doen: 

  • Analyseer. Wat weegt door? Welke taken of verantwoordelijkheden vreten je energie? Wat lijk je er echt niet bij te kunnen nemen? En kijk ook naar wat je wel gemakkelijk afgaat? Waar heb je wel al je draai in gevonden?

  • Evalueer. Hoe kan je de dingen anders organiseren opdat je bordje je wel gelukkig maakt? Laten we dit verder uitdiepen.

ZO SCHEP JE ZELF JE BORD OP

We kiezen allemaal zelf hoe we omgaan met onze rollen. Ik zeg duidelijk: omgaan met - want de realiteit zit vaak complex in elkaar en onze sociale rollen hangen af van onze relaties met anderen. Een ziek familielid rekent op jou, en vanuit de liefde voel je dat je dit wil doen, ook al is dat niet gemakkelijk.

Dus we gaan niet zomaar 'enkel energie-gevende taken' opscheppen, dat zou niet realistisch zijn. Zelf je bord opscheppen komt met een bewustwording. 

STRATEGIE 1 VERLAAG JE DRAAGLAST

Niet alles is altijd even belangrijk. Ik herhaal: niet alles is altijd even belangrijk. Je bent menselijk, geen machine, laat dus het perfectionistische beeld los dat al-les al-tijd tiptop in orde moet zijn. En ik weet het, dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Facebook en Instagram laten ons geloven dat het er bij een ander wel altijd perfect netjes bij ligt, dat er veel tijd is om leuke dingen te doen met de familie. Misschien is een deel van de oplossing minder scrollen, ik zeg het maar. 

 

Kijk naar je situatie op dit moment: wat is nu belangrijk? Toen ik net bevallen was, dacht ik niet aan superfoods. Als je op een nieuwe job start en plots veel vroeger op moet, dan verdwijnt die 10 minuutjes meditatie. Dit is oké: zoals de golvende beweging van de zee, zoals de maanstanden en zoals elke cel in je lichaam zich vernieuwt over een periode van 12 maanden, zo is er een plaats en tijd voor alles. 

Hé, het is oké om je man te vragen om de vaatwasser te legen. Hé, het is oké om aan te geven dat je dringend wat extra slaap nodig hebt. Hé, het is oké, dat je zondag eens niet mee wil naar het wekelijks aperitief. We geven dit als raad aan onze vriendinnen, maar vaak vinden we van onszelf 'dat het wel moet gaan'. Vraag hulp. ook bij de dagdagelijkse kleine dingen.

STRATEGIE 2 VERHOOG JE DRAAGKRACHT

Veel mensen vinden van zichzelf dat ze moeten sterk zijn. Moeilijkheden overwinnen wordt geprezen en hoewel we allemaal die overlevingsdrang in ons hebben, kan het niet altijd duwen zijn. Ons systeem moet ook opladen. Bijtanken.

 

Aandacht voor jezelf verhoogt je eigenwaarde en net dat heeft een positieve invloed op je vaardigheden als hulpvrager en prioriteitensteller. Hoe voller je bord is, hoe meer zelfzorg het tegenwicht biedt. Denk aan alle grote en kleine dingetjes die je gelukkig maken. Ga voor intense mini-ervaringen. Ga pamperen. Hoe leg je jezelf in de watten? Wat doe je om jezelf te vertroetelen?Zoek hulp bij een professional. Praat met je vriendinnen en zeg hoe het écht gaat. Door je ervaringen te delen zet je ook je emoties in beweging en maak je ruimte voor inzichten en oplossingen.

En ik ben er ook om met je te praten. Ik ben dagelijks even online op Facebook of Instagram

X0 Natasha

Jouw shine - actie

RUST + SLAAP = HELDERHEID

Dat gevoel van onrust vermindert vanzelf als je uitgerust bent. Als je moe bent, neig je naar negativiteit en uitzichtloosheid. Dan blijf je vaker zitten in het piekeren, net omdat je de energie en helderheid mist om over te gaan tot actie. Een actie kan zich vertalen in letterlijk iets doen, net zoals het een gevoel kan zijn om de situatie te accepteren

 

Meer weten?

Natasha Dewulf (1986) is psychologisch consulente en auteur van Shine, gezonde keuzes voor een goed gevoel (2018, uitg. Bibliodroom). 

Meer inspiratie ontvangen? Schrijf je in hieronder. Neem ook een kijkje op Facebook en Instagram voor kookideetjes & #focusvandeweek.

©2018 by VROUWENGELUK

  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk