3 pijlers om snel & gemakkelijk te koken in coronatijd

Met de kids thuis wordt er nu eenmaal méér gekookt. Hoe zorg je ervoor dat dit vlot loopt? Dat het gemakkelijk gaat?

Mei 2020

Met de kids thuis wordt er nu eenmaal meer gegeten en gekookt. En dat is oké. Als het één week is. Maar na 6 weken lockdown begint de huisvrouw in ons al wat moe te worden. Nu de maatregelen voorzien dat het ‘gewone’ leven progressief terug opstart, kan het leuk zijn om met minder tijd toch gemakkelijk en snel de bordjes op tafel te zetten.

 

WAAROM EEN SNEL RECEPT NIET GENOEG IS

We hebben allemaal kookboeken liggen thuis en het internet verbindt ons met 1 zoekopdracht naar tig verschillende snelle pasta recepten. Toch merken we dat dit niet genoeg is om snel en gemakkelijk te koken. Dat komt omdat de basis van dit snel-koken-principe niet gelegen is in het perfecte recept. Deze laatste is het topje van de ijsberg. Het fundament is een breed draagvlak. Een slimme constructie, opgebouwd uit 3 pijlers: boodschappen, koelkast-vulling en weekplanning.

 

PIJLER 1 DOE STRATEGISCH BOODSCHAPPEN

Vaak kopen we dingen uit gewoonte. Maar wat je koopt, staat in rechtstreeks verband met hoe je kookt. Wil je gemakkelijk koken, dan pas je de boodschappen hierop aan. 

 

Kies iets waar je weinig werk aan hebt

Welke groenten koop je? Het voorbereiden van een pompoen vraagt meer werk dan een courgette.

Eet je graag bloemkoolcouscous, maar kom je er niet toe omdat je snijplank te klein is en bloemkool dan overal heen springt? Ga dan voor voorverpakt.

Bekijk ook het fruit. Een banaan is een stuk gemakkelijker dan mango.

Gebruik je diepvries slim. Vul ze met alternatieven en veel diepgevroren groente en fruit is bovendien al gesneden. Win-win.

En ja, je wil het allerbeste voor je gezin. Het idee van gemak roept weerstand op want niemand wil lui zijn. In dit geval kies je strategisch waar je energie en tijd wil aan besteden. En dat is helemaal oké.

 

Dus bekijk je boodschappenlijstje:

wat kan je vervangen door een simpeler alternatief?

 

PIJLER 2 DE KUNST VAN HET KOELKAST-VULLEN

 

Wat is het eerste wat je ziet als je de koelkast opent? Als je mijn boek hebt gelezen, dan weet je al hoe belangrijk dit is.

Hoe gemakkelijk je kookt, 

hangt af van hoe je koelkast gevuld is.

  • Schil vooraf je wortels als dit je afternoon-snack wordt. Veel mensen grijpen naar chocolade omdat dit onmiddellijk voorhanden is. Creëer hetzelfde gemak met verse knabbels.

  • Stapel verswaren op datum: de bovenste moet het eerst op. Geen eeuwige twijfel meer of je nu vegetarische balletjes neemt of een kaasburger.

  • Maak méér soep en vries het in OF gebruik het als basis voor een saus of soep morgen. Bijvoorbeeld broccolisoep vandaag is broccoli-courgette met brie soep morgen.

  • Je kan ook kiezen een blok van 2 uur te voorzien om aan mealpreppin te doen: voorbereidingen die de rest van de week gemakkelijker maken, denk aan groenten koken (kook ze net niet gaar), havermout weken (voorkomt ook dat je toegeeft aan de Nutella pot, je ontbijt staat immers al klaar).

  • Terwijl je dit doet, zet je de oven aan en ga je grillen. Ook vooraf juicen is mogelijk. Ben je meer smoothie-madam, kan je al vooraf groenten snijden en in porties bewaren (of invriezen) 

En deze lijst is oneindig. 

Bekijk in je koelkast 3 dingen

die je de volgende keer anders zou doen.

PIJLER 3 MAAK EEN FLEXIBELE WEEKPLANNING MET SCHEMA'S

 

Toegegeven, het gaat niet altijd om tijd winnen. Deze onzekere tijden maken ons onzeker en ongerust. De vraag, Hoe gaat mijn kind opgroeien, zorgt ervoor dat we nu extra present willen zijn in hun jonge leventje.

 

Het is dus fijn als we geen energie meer verliezen in het kookgebeuren, maar er net energie van krijgen. Omdat er in veel gezinnen moeilijker een structuur te behouden is, gaat planning over extra flexibel zijn.

 

Gebruik een weekplanning die gebaseerd is op thema’s

en hang die uit met post-its zodat je dagen kan switchen.

 

Bijvoorbeeld: maandag pastasalade, dinsdag rijst met curry, woensdag wok, donderdag spaghetti etc. In themadagen kies je het type recept maar je bent nog flexibel genoeg om te doen waar je zin in hebt en wat je in huis hebt.

 

  • Gebruik post-its: als er iets niet voorradig was in de winkel of het is BBQ weer, dan kan je gemakkelijk veranderen van dag.

  • Hergebruik basisingrediënten: bij ons komt frittata-dag steeds na rijst-dag: wat er over is van het rijstgerecht verwerken we in de frittata.

  • Het is altijd gemakkelijk met Google aan je zij. Het is bijvoorbeeld wrap-dag en je hebt enkel nog mozarella. Google dan: snelle wrap met mozarella en je vindt onmiddellijk ideetjes.

 

Welke tip haal jij hier uit? Wat helpt jou het meest?

 

Laat het me weten via info(at)vrouwengeluk.be of kom connecten op Instagram. Ik ben er dagelijks om met je uit te wisselen en deel er ook tips en tools in mijn stories.

X0

Natasha

 

Meer weten?

Natasha Dewulf (1986) is psychologisch consulente en auteur van Shine, gezonde keuzes voor een goed gevoel (2018, uitg. Bibliodroom). 

Meer inspiratie ontvangen? 

Op Instagram vind je dagelijks tips en inzichten die je helpen structuur brengen in je leven en meer balans ervaren tussen werk, huishouden en gezin!

Volg me op Instagram en schrijf je hieronder in op de nieuwsbrief!

Dagelijkse tips & inzichten op:

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

©2020by VROUWENGELUK

Info@vrouwengeluk.be

BTW BE0840.465.111

Zwevegem, Belgium

  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk