Hoe vind je de juiste ochtendroutine?

Column mei 2019

Ochtenden zijn leuk als je 20 bent. Eens de verantwoordelijkheden komen en je man en kids gevoederd, proper gekleed en op tijd de deur uit moet krijgen, is het een pak lastiger. 

Dat ochtenden druk zijn beschouwen we als normaal. Wel, ochtendstress is niet normaal: door er anders mee om te gaan kan ook jij een ochtendroutine creëren die je een boost geeft om aan je dag te beginnen. Benieuwd hoe?

Frustrerend

Het is 5 april. De nieuwsbrief is net de deur uit, en ik heb de structuur uitgeschreven voor deze column.

Tot Stan me belt: zijn uurrooster zou veranderen, of ik dat oké vind? We praten wat doorheen de praktische details (lees: de regeling voor de baby en de crèche) en besluiten dit te doen.

De volgende ochtend merk ik al onmiddellijk de impact van dit veranderende ritme. Niets van wat ik voorheen deed - behalve de koffie - blijkt te blijven zoals het is. Eindelijk, bijna 6 maanden na de geboorte van Gaëlle, vind ik 'mijn' ochtendroutine en nu ... mag ik weer he-le-maal opnieuw beginnen. Ik voel de zwaarte op mijn borst en de angstgedachten opkomen. 

Het vinden van de juiste ochtendroutine

Hoe je je dag start, bepaalt het verloop van je dag. Het bepaalt je humeur en heeft impact op hoe je de dingen aanpakt. Bovendien beïnvloedt het je energiepeil. Niet onbelangrijk dus. Als je denkt aan de juiste ochtend, dan moet je de vertaling maken naar wat jou empowert, waardoor je in je kracht aan je dag kan beginnen. Het is de start die past bij wie je bent. Op dit moment. 

Je ochtendroutine creëer je in 3 stappen:

Stap 1. Stilstaan om vooruit te gaan

Er zullen altijd periodes zijn van ochtendstress. Hoewel we de neiging hebben te streven naar constante feelgood, in realiteit is alles in het leven een golfbeweging. Niets blijft voor eeuwig hetzelfde. Ook je ochtendroutine niet. Wanneer je voelt dat de eerste uren van de dag beginnen door te wegen, is het tijd om even stil te staan.

 

Dat stilstaan staat je toe om de dingen vanop een afstand te bekijken. Zelfs kleine veranderingen kunnen een impact hebben op je ochtend. De vraag die je stelt is: hoe ben ik flexibel genoeg om mee te bewegen en toch een ochtendritme te hebben die bij me past? Hier kan je een inventaris maken van wat je stoort, de lastige dingen, waar het fout loopt alsook de momenten waar je blij van wordt.

Stap 2. Weersta de drang om onmiddellijk druk te zijn

Niet alles moet 's ochtends gedaan worden, weet je dat? Ik herinner me nog een schoolkameraad, en wanneer we 's avonds bij hem thuis waren, dan stond de ontbijttafel al klaar. Vreemd, dacht ik toen. Knap, weet ik nu. Hoe kan je het opstaan fijner maken? Een kwartiertje anticiperen de avond voordien helpt je al een eind op weg.

Zelf maak ik dan de babytas en zorg ik voor een (quasi) opgeruimde keuken. Vaak heb ik hier to-taal geen zin in. "Dat doe ik morgen wel," is gauw gedacht. Of: ik ben te moe, mijn man mag ook eens iets doen, ik ga morgen wel een kwartiertje opstaan. Ons logisch denken is heel creatief als het op uitstellen aankomt. De vraag is: hoe draagt het bij tot een ochtend die jou blij maakt? Welke drukte kan je opvangen door je anders te organiseren?

3. Maak verbinding met je prioriteiten

's Ochtends is er altijd tijd tekort, vind je niet? Zeker als mama leer ik nu dat je vaak niet alles gedaan krijgt. Je moet compromissen sluiten en vooral: prioriteiten stellen. Tenzij je slaap opgeeft, kan je niet méér uren creëren. In plaats van aan beter time-management te doen en te multi-tasken, vraag jezelf: wat kan ik loslaten? Creëer meer ruimte. Zo maak je tijd vrij voor wat belangrijk is. Teveel gerief in die ochtendvalies proppen is onbegonnen werk. Oef, nu kan je ademen.

En wanneer binnenkort je ochtend weer verandert, haal dan eens diep adem en smile: nu kan je weer creatief organiseren :-)

Wil je meer weten over prioriteiten? Lees hier de column over voelen-doelen.

En jij, hoe organiseer jij je ochtendroutine?

X0 Natasha

Jouw shine - actie

Welke ochtendroutine geeft je een boost?

Als we ergens aan beginnen, dan willen we vooral slagen. Het moet werken. In de Psychologie is er belangrijk element in dit leerproces: trial & error. Dit betekent zoveel als 'al doende leren'. Want wat in je hoofd een goed plan lijkt, kan ik de praktijk anders uitdraaien.

 

Dus in het vinden van je ochtendroutine, neem de tijd om hierin te groeien. Ontdek voor jezelf: wat werkt? Wat niet? De situatie verandert, jij verandert. Wat vroeg werkte, is misschien nu helemaal niet meer oké. Evalueer je ochtend: doe dit schrijvend of wanneer je naar het werk rijdt. Het zijn deze kritische vragen die je helpen naar oplossingen. 

Meer over ochtend- en avondroutine? Lees deel 3 in Shine.

 

Meer weten?

Natasha Dewulf (1986) is psychologisch consulente en auteur van Shine, gezonde keuzes voor een goed gevoel (2018, uitg. Bibliodroom). 

Meer inspiratie ontvangen? Schrijf je in hieronder. Neem ook een kijkje op Facebook en Instagram voor kookideetjes & wekelijkse focusvideo's.

©2018 by VROUWENGELUK

  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk