Breinrust als missing link in je gezonde levensstijl

Op het einde van de dag het gevoel hebben dat je nog zoveel te doen hebt, ik haat het.

Zeker als het gaat om digitale to do's: whats appjes die nog onbeantwoord zijn, talloze ongelezen nieuwsbrieven en die foto's die je dringend eens moet overzetten.

Ons hypergeconnecteerd leven geeft een nieuwe soort stress: technostress, zoals Penelope Peres het benoemt in haar boek digital detox. 

Alle gaatjes vullen is niet nodig

 

Hoe vaak ben je nog eens helemaal op jezelf? Elk dood moment vullen we - vaak uit automatisme - met onze smartphone. Dit vormt een probleem omdat je hersenen af en toe moeten kunnen afdwalen. Lukt dit niet tussen de activiteiten door, dan merk je dat je aan het dagdromen bent tijdens je werk of in de auto. Prikkels die binnenkomen moeten ook verwerkt kunnen worden. En als we alleen maar input input input geven, dan hoopt het op. 

 

Je wordt er niet slimmer van

Er is nu eenmaal tijd nodig om informatie te verwerken. Wanneer de input te groot is, stroomt het niet door naar het lange termijn geheugen. Snel dus die nieuwsbrieven en zoveel mogelijk nieuwsberichten lezen is enkel op dat moment interessant, de dag erop is de info weg.

Simplify

KISS zegt de inleiding van Shine: keep it simple, sister. Ook digitaal. Met wie communiceer je? Op welke manier? Wat werkt voor jou? Breinrust krijg je door breinstress te verkleinen. Wat geeft je stress? Waar vind je ademruimte?

Ideeën voor meer breinrust

  • Vliegtuigmodus. Ideaal voor wie snel getriggerd is door meldingen. In plaats van te vechten en niet te kijken, erken ik het en is mijn oplossing: mode avion.

  • Limiteer nieuwsbrieven. Er zijn zoveel interessante mensen om te volgen, I know. Het probleem van mijn inbox besefte ik vorige week, toen een avondje lezen nog niet genoeg was om er helemaal doorheen te komen. Mijn Fomo - fear of missing out - klopt me op de schouder: je uitschrijven, zou je dat wel doen? Ik zucht en klik toch. Wat ik wil weten, zoek ik op, wordt mijn nieuwe mantra. En ik kan me later perfect opnieuw abonneren, troost ik mezelf. Ik voel me wel opgelucht. Oef. 

  • Ga oldschool en bel. Teveel whatsappjes en emoticons en geforwarde artikels. Een uur later en je hebt nog de oorspronkelijke reden van contact niet aangepakt. Een vriendin vertelde vorige enthousiast hoe ze weer een echte vintage telefoon met draaiknoppen kocht. "Dan praten we écht terwijl ik een theetje drink, gezellig in op de sofa." 

  • Q-time = geen smartphone. Speel ik met Gaëlle of kook ik, dan laat ik mijn smartphone aan de kant. Niet in het zicht leggen. Ook niet meer mee op het toilet of naar de badkamer. In het begin voelt het onwennig en naakt. Maar zoals alles in het leven komt het wel goed. Het went. 

Kijk wat werkt voor jou

 

Niet iedereen heeft dezelfde breinstress. Waar verlies jij tijd mee? Wat frustreert jou? Op welke manier zou je liever wat meer 'zijn'? 

En geef je beslissing gehoor

Verdwijn niet plots van de aardbol. Als je nu heel vaak je telefoon bij hebt, communiceer aan de mensen dichtbij dat je af en toe wat breinrust neemt. Dat er geen reden is tot paniek, als je niet onmiddellijk antwoord. Like je niet meer alle berichten, idem. Je focus gaat nu naar je gezondheid en 'het leven zoals het is'. Zalig.

©2018 by VROUWENGELUK

  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk