Gezond eten op doktersvoorschrift, hoe doe je het?

Gezond zijn willen we allemaal. Het is belangrijk, dat weet je. Vaak is het pas wanneer je lichaam je waarschuwt, dat de motivatie en de focus écht naar boven komt.

 

Je cholesterol stijgt, je wordt zwanger of het is de leeftijd: op een bepaald moment hoor je van de dokter dat je beter meer aandacht schenkt aan je gezondheid.

Mocht het gemakkelijk zijn, dan waren we allemaal healthy & happy, schrijf ik in mijn boek Shine. De vraag is: hoe maak je gezonde keuzes haalbaar? 

Gewoontes zijn gevormde hersenpaden. (psychologie aan koppelen) omgeving- en stimuleringsfactoren beïnvloeden het gedrag

1. Zorg voor een stimulerende omgeving

We overschatten het belang van ons denken en onderschatten wat rondom gebeurt. Je omgeving kan je stimuleren of saboteren. Wat behoort tot je omgeving: de mensen, de inhoud van je koelkast, geuren, kleuren, kleren. 

2. Identificeer de ja, maars

Verandering is enkel mogelijk wanneer je het zelf wil én gelooft dat het ook mogelijk is. Daarom is de stimuleren omgeving zo belangrijk. Benoemen wat in de weg zit opent de weg naar een oplossing. Ja maar, mijn man eet geen groenten. Ja maar, ik ben niet meer van de jongste. Ja maar, zo werkt het niet bij mij. Weet dat er altijd mensen zijn die in veel moeilijkere omstandigheden geslaagd zijn. Dit hebben ze niet gedaan door hun ja, maars. Ze kiezen voor ja, en!

3. Ga niet forceren, zoek een omweg

Obstakels op de weg zijn er altijd. Een broodjesvergadering op het werk, kinderen die je ochtendroutine in de war sturen. In plaats van de moeilijkheden te 'moeten' overwinnen (lees: discipline), denk aan een andere manier om toch je voorheen te realiseren. Als meer water drinken op het werk moeilijk is, hoe kan je - buiten het werk - meer water drinken? Als je al 4 glazen drinkt voor je start, dan heb je een mogelijke oplossing.

Probeer niet doorheen de muur te breken, zoek liever de poort.

©2018 by VROUWENGELUK

  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk