Zoom out 

Column juli 2019

Twijfel je soms ook of je wel goed bezig bent?

 

We zitten vaak zo dicht met de neus op ons leven, dat we het gevoel hebben niet vooruit te gaan. Ons hoofd draait in hoge toerentallen en voor je het week beleef je de vakantie met een Twijfel-of-je-wel-goed-bezig-bent-coctail.

Tijd om daar verandering in te brengen! Uitzoomen - de dingen vanop afstand bekijken helpt je om in contact te komen met je diepere waaromen die intrensieke motivatie aan te wakkeren.

Je gezondheid is een landkaart

Kijk je ook al uit naar je vakantie? Het voelt goed om afstand te nemen, vind je niet? Om met een coctail aan te zwembad plannen te maken om opnieuw met een personal coach aan de de slag te gaan. Wanneer je op vakantie bent, voel je hoe de motivatie groeit om er - straks - weer in te vliegen. Je ziet plots het grotere geheel. Hoe komt het dat je het niet zag wanneer je nog thuis was?

Heel simpel: omdat je er te dicht op zit. Je staat er met je neus tegenaan en ziet het gewoonweg niet. Combineer dat met de overload aan (vaak: tegenstrijdige) informatie en je hebt voor jezelf een geweldige Twijfel-of-je-wel Goed-Bezig-bent-coctail. 

Zoom uit en je richting wordt duidelijk

Uitzoomen - de dingen vanop afstand bekijken, helpt je in contact te komen met het grotere 'waarom' je de dingen doet. Je gaat niet zomaar gezonder eten, je wil een energiek voorbeeld zijn voor je kind. Je gaat niet zomaar op tijd slapen, je wil dat extra half uurtje 's ochtend gebruiken om aan je nieuwe project te werken. Je gaat niet zomaar stoppen na één koffiekoek, je wil je sexy en zelfzeker voelen. Korte termijn koppel je aan lange termijn, details koppel je aan het grotere plaatje.

Intrensieke motivatie - de motivatie die van binnenuit komt is bijzonder krachtig. Ze is de drive die je gedrag op lange termijn aanstuurt. Deze motivatie heeft volhouden tot gevolg, zonder dat je jezelf elke dag moet oppeppen of overtuigen om door te zetten.   

Uitzoomen heeft zo zijn voordelen:

  • Je krijgt een beter zicht op waar je precies staat. Je ziet niet langer die muur waar je op blokkeert dan wel de poort die je naar de andere kant brengt.  

  • Het toont je wat écht belangrijk is. Te vaak zijn we gefocused op details die er eigenlijk niet te doen, zoals de vraag of magere yoghurt beter is dan Griekse yoghurt.

Vragen die helpen uitzoomen

Volgende vragen helpen je uitzoomen:

  • Waar ben je trots op als je kijkt naar de voorbije 6 maanden?

  • Waarin heb je je gefrustreerd? Wat precies frustreerde je? Beschrijf concreet en in detail de situatie, welke gedachten je erbij had en wat je dan precies (niet) deed.

  • Hoe kan je het anders aanpakken opdat je binnen 6 maanden trots kan zijn? Brainstorm en kiest dan 1 ding waarop je de focus gaat leggen.

  • In welke mate ben je bezig met de juiste dingen? Laat je je soms afleiden?

  • Hoeveel tijd en energie besteed je aan uitstelgedrag? In die 10 minuten mentale discussie in je bed omdat je nog te moe bent om op te staan, kon je al gemakkelijk 3 x 15 squats of andere spieroefeningen gedaan hebben. 

  • Hoe kan je het dagdagelijkse ritme anders gaan indelen opdat je gezonde keuzes gemakkelijker worden?

  • Als je het gevoel hebt overprikkeld te zijn, hoe kan je de stroom aan informatie voor jezelf beperken?

  • Waar laat je je afleiden door technostress? Als zondag geen leuke dag meer is omdat je Facebook timeline het gevoel geeft dat je net als je vrienden iets nieuws/Instagramwaardig moet doen, dan is het misschien tijd om de relatie met je smartphone te veranderen.

  • Welke inzichten neem je mee uit het eerste halfjaar? Wat heb je geleerd? Tot welke conclusies ben je gekomen? Hier kan het helpen om een tijdslijn op te maken met gebeurtenissen/momenten die je zijn bijgebleven.

Om daarna weer in te zoomen

Inzoomen houdt in dat je een keuze gaat maken. En dit is vaak niet eenvoudig, want er heerst een collectieve angst om de 'foute' keuze te maken. Kiezen is durven, kiezen is je kwetsbaar opstellen en moedig gaan voor iets waar je zelf in gelooft. Kies je richting en blijf erbij.

 

Want als je elke 5 stappen Twijfel laat overnemen en opnieuw van richting verandert, geraak je nergens. Je draait toertjes op je landkaart en komt telkens weer bij dezelfde kerktoren uit. Ik zie het mensen zo vaak doen, en als ik oplet doe ik het ook nog. Werken aan je gezondheid is als een plantje. Eerst zaai je en vanuit dat zaadje groeit - met het nodige geduld en een mix van wind, zon en regen uiteindelijk een plantje dat - ook weer met geduld en wind, zon en regen een heuse struik of boom wordt. 

Het kan wat onwennig aanvoelen om tijd te nemen. Om geduld te oefenen. In de ratrace van vandaag en de bewondering voor 'druk bezig zijn' vraagt het durf om in je eigen licht te staan. Laad je batterijen goed op en geniet van de tijd om je landkaart te bekijken en je weg in kaart te brengen. Geniet van het contempleren, geniet van apero's en zonsondergangen. Ik gun het je alvast van harte!

X0 Natasha

Jouw shine - actie

Dolce far niente

Geef jezelf de ruimte om uit te zoomen ook wanneer je niet op vakantie bent. Bouw regelmatig die momenten in. Wanderdays, heten ze in mijn boek. Gun jezelf - body, mind, soul - rust. Kleine en grote momentjes. Als je voelt dat je vast zit. Als je voelt dat het niet gaat. En zeker ook als je in een goede flow zit. Dolce far niente - de kunst van het niets doen, zeggen de Italianen. Daar zeg ik Salute op. Cheers to that!

 

Meer weten?

Natasha Dewulf (1986) is psychologisch consulente en auteur van Shine, gezonde keuzes voor een goed gevoel (2018, uitg. Bibliodroom). 

Meer inspiratie ontvangen? Schrijf je in hieronder. Neem ook een kijkje op Facebook en Instagram voor kookideetjes & #focusvandeweek.

©2018 by VROUWENGELUK

  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk