Hoe heb je 's avonds wel nog energie?

Je werkt de hele dag, hebt een gezin en een huishouden: dan is het heel vervelend dat je bijna in slaap valt als je eindelijk tijd hebt voor jezelf.

Vrouwengeluk_podcast_natasha_dewulf.png

Luister je liever? Klik om door te gaan naar de podcast en wordt geïnspireerd tijdens het strijken of in de auto!

Januari 2020

Voor ik mama werd, vond ik het logisch: als je een gezin en een huishouden hebt, dan geniet je toch van tijd voor jezelf als de kroost onder de wol zit? Nu ik zelf een baby heb ondervind ik aan den lijve dat het niet zo simpel is. Aan het einde van de dag is er niet altijd evenveel energie over. 

PUUR OP WILSKRACHT IS EEN ONGELIJKE STRIJD

Jezelf forceren om 's avonds nog dingen te doen, ook al voel je het niet, is niet alleen erg uitputtend maar tegelijk een ongelijke strijd die je op lange termijn niet kan winnen. Als je moe bent, dan ben je moe. Punt. En dan lukt het af en toe wel om te rekken, maar er zit geen constante in.

 

Of je hebt allerlei hulpmiddelen nodig (lees: koffie of wijn), die dan de kwaliteit van je slaap beïnvloeden. Gisteravond kon je geconcentreerd werken aan je eigen projectje, vanavond heb je nul energie en zit er een mistwolk in je hoofd. Zeker in periode van verandering en drukte lijk je niet vooruit te komen. Als je fysiek op bent, dan kan je hier niet tegenop, zelfs niet met de beste wil en de meeste discipline. 

JE EIGEN ENERGIE-POTJE

Maar er is wel degelijk iets aan te doen. Herinner je die looptesten op de basisschool? Was je iemand die al van in het begin alles gaf of startte je op een matig tempo om het tot het einde vol te houden? Als je tijdens de dag al alles geeft (let op mijn woordkeuze, ik kom hier nog op terug), dan is het normaal dat je aan het einde van de dag uitgeput finisht.

Bedenk eens. Je energie - hoe jij je voelt - is de hele dag in interactie met jezelf en je omgeving en dus onderhevig aan schommelingen. Een lastig gesprek haalt je energie naar beneden, een wandelingetje naar de schoolpoort geeft dan weer een boost. Je hebt meer energie na het eten en minder na een brandje blussen op het werk. Een deel van die invloeden worden bepaald door anderen, maar een groot deel hangt af van jezelf: waaraan gééf jij jouw energie?

Want daar ligt het antwoord voor een energieke avond. Je kan pas energie investeren in jezelf als je er ook aan de kant houdt. Te vaak géven we alles, zonder een minimum voor onszelf te houden. Dus bedenk voor jezelf. Waar gaat energie verloren waar het zou kunnen geconserveerd worden? Welke spurt kan je voor jezelf houden? Waar kan je afbakenen? Welke 'moet' kan een 'mogen' worden? Hoe voorkom je dat je tegen de avond al compleet uitgeput bent?

IS DIT NU BELANGRIJK?

Wanneer het je lukt om 'als mens' de avond te halen, dan komt nog één belangrijke uitdaging. Misschien wel de allerbelangrijkste. Veel vrouwen hebben de neiging om - voor ze hun ding doen - eerst 'even' op te ruimen. Nu heb je als vrouw een soort zesde zintuig, je ziet altijd maar weer andere taakjes. Het begint met het oprapen van een sok en voor je het weet blinkt je gootsteen en zijn je handdoeken op kleur gesorteerd. Op dat moment ben je kostbare energie aan het verliezen.

Is dit nu belangrijk, vraag je jezelf af? Ja, opruimen is belangrijk. Maar is dit NU belangrijk? Zou je straks niet kunnen opruimen, want dat kan je ook perfect doen als je nog meer moe bent. Met de vraag: is dit nu belangrijk, weersta je aan de verleiding om andere zaken voor te nemen. Als jij wil opladen tijdens je avond, dan moet je het nu ook doen. Het is jouw keuze en verantwoordelijkheid om die tijd en energie te claimen. Ik herhaal: het is jouw verantwoordelijkheid om deze ruimte in te nemen. 

MAAK VOORAF KEUZES

En weet je hoe die ruimte er dan uitziet? Wat verwacht je van jouw avond? Wat ga je doen? Waarom is dat zo belangrijk voor je? Geniet je van de avond om je gezellig te nestelen bij je wederhelft? Of is het meer een moment van inspiratie, waarbij je wil bijleren met een goed boek? Hoe wil jij je voelen 's avonds?

 

Een duidelijk beeld hebben van de laatste uren van je dag is cruciaal voor het filteren: alles wat er niet aan bijdraagt, dat filter je eruit. Vaak verliezen we veel tijd op onze smartphone, terwijl dat voor weinigen zal bijdragen aan die energieke avond dat ze in gedachten hebben. 

Een andere valkuil is niet weten wat eerst te doen, waardoor je verlamd geraakt of afgeleid wordt en uiteindelijk niets doet. We leven in een luxe van vrijheid en kunnen bijna alle kanten uit met onze tijd. De vraag is dan: hoe wil je dit besteden? Bepaal voor jezelf waar je op focust. Als je dan 's avonds moe bent, dan hoef je hier alvast niet meer over te piekeren.

 

Hou je van plannen? Dan is dit een leuke: weet op zondagavond waarop je deze week focust. Kies 1 boek wat je wil lezen. Volg 1 podcast. Focus je op 1 opdracht. Hoe leuk is het niet als je gewoon kan beginnen? Zonder teveel voorbereidingen of denkwerk? Blijf echt trouw aan 1 ding en weersta de neiging om er vanalles bij te nemen. 

EN SOMS GAAT HET NIET ... EN DAT IS OKÉ

En als het echt niet lukt? Als je nu overdag die vervelende collega vermijdt, extra gezond eet en 's avonds je kinderen zelf laat opruimen, maar het nog niet genoeg is? Weet je, als er één ding is wat mijn ongeduldige, veeleisende zelf geleerd heeft sinds het moederschap, is dat het oké is om niet oké te zijn.

 

Het is oké om zoekende te zijn. Het is oké om in tijden van chaos en slaaptekort even de weg kwijt te zijn. En dan kan je best slapen. Bijslapen. Rusten. Geduldig zijn. Want ook dit gaat over. Ook deze periode gaat voorbij.

X0 Natasha

Jouw shine - actie

10 MINUUTJES IS AL VEEL

Wil je iets doen voor jezelf, dan hebben we de neiging ons blokken tijd voor te stellen: eens 2 uur hier om dat te gaan doen. De realiteit is echter dat lange periodes voor jezelf maar weinig voorkomen. Technisch gezien heeft een avond een potentieel van 3 uur, wellicht zal je in de realiteit eerder zeker zijn van een half uur voor jezelf. En dat is helemaal oké.

 

Lang stelde ik het schrijven van mijn nieuwe boek uit. "Het is de moeite niet om eraan te beginnen," hield ik mezelf voor. Toen ik eindelijk gefrustreerd genoeg was en eraan begon (want zo gaat dat dikwijls), een luttele 20 minuutjes voordat Stan zou thuiskomen, voelde ik een kracht vanbinnen. Een soort overwinning, een subtiele euforie en het besef: het gaat niet over hoeveel tijd, maar over de kwaliteit.

 

Eraan beginnen, het gewoon doen, is tegelijk een boodschap aan jezelf: ik ben belangrijk. Ik mag deze ruimte innemen. Ik wens het je toe dat je hieraan herinnerd wordt. Dat je de volgende keer wanneer je 10 minuutjes over hebt, lekker je ding gaat doen. Dat je glimlacht en beseft: 10 minuutjes is al veel.

PS - Vind je dit een fijne aanpak? Lees dan zeker de column over 'kleine momentjes tussendoor' als je het gevoel hebt nergens tijd voor te hebben.

 

Meer weten?

Natasha Dewulf (1986) is psychologisch consulente en auteur van Shine, gezonde keuzes voor een goed gevoel (2018, uitg. Bibliodroom). 

Meer inspiratie ontvangen? 

Op Instagram vind je dagelijks tips en inzichten die je helpen structuur brengen in je leven en meer balans ervaren tussen werk, huishouden en gezin!

Volg me op Instagram en schrijf je hieronder in op de nieuwsbrief!

©2020by VROUWENGELUK

Blijf je graag op de hoogte? Schrijf je in op de nieuwsbrief!
  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk