Daarom begin ik nooit 'morgen'

Column Januari 2019

Over starten.

Over volhouden.

Over geëngageerd blijven, ook wanneer het weer druk wordt.

Over waarom ik niet geloof in voornemens. En hoe je toch je doelen kan realiseren.

Wat is zijn je voornemens voor 2019?

Met het nieuwe jaar worden we geacht voornemens te hebben: meer sporten, gezonder eten, tijd inlassen om te ontspannen. De idee van een nieuwe start op 1 januari doet ons dromen van een betere toekomst.

Ik zeg wel 'dromen' want vaak blijft het bij een intentie. In ons hoofd klinkt het goed, maar in de praktijk blijkt het niet zo eenvoudig.

Ik geloof niet in voornemens.

Ik geloof niet in het 'morgen beginnen'.

Door dit vooruit schuiven gaat je brein idealiseren: je ziet hoe je 's morgens die smoothie klaarmaakt. Elke dag opnieuw met een glimlach, vol energie. De rauwe realiteit brengt een domper op de feestvreugde: je bent te laat opgestaan, je hebt geen appels meer of je merkt dat je na een uur al weer honger hebt. 

Je legt bovendien een grote druk op jezelf: je moét het goed doen. Je hersenen gaan alles-of-niets denken: of je doet het goed, of je doet het slecht. Wanneer je eens een dagje overslaat, luidt het 'ik-ben-niet-goed-bezig' bellen.

Als je Shine hebt gelezen, dan weet je dat ik van het principe ben: erken wat er speelt, begrijp de patronen van je brein en leer dit zo omzeilen. Noem het 'jezelf te slim af zijn', want het gevecht kan je - zeker op lange termijn - niet winnen.

Ga voor voelen - doelen

Voelen-doelen zijn voornemens die gegrond zijn in je kern. Ze kloppen met die je bent, ze resoneren met waar je voor staat.

1. Hoe wil ik me voelen in 2019?

Sterk, energiek, gezond, verbonden, gelukkig, dankbaar, rijk, gefocused, helder, vrouwelijk, bewust, opgewekt?

Dit voelen zorgt voor motivatie. Voor kracht en inspiratie om je ook op moeilijke dagen te houden aan de belofte aan jezelf.

2. Welke acties kan ik hieraan koppelen?

Net dit maakt het verschil met voornemens. Want er is méér dan 1 manier om je energiek te voelen. Je kan meer water drinken, maar je kan evengoed trager eten, een wandelingetje maken of een leuk muziekje opleggen.

Deze acties geven je de flexibiliteit die je bij je voornemens mist. Heb je de yogales gisterenavond gemist? Nee, dan is je week niet 'om zeep', je doet nu een ademhalingsoefening om de stress los te laten.

 

Dus denk aan je voelen-doel en vraag jezelf: Wat kan ik doen om dit te voelen? Welke acties brengen me dichter bij dit gevoel? En ook: wat moet ik laten? Wat weerhoudt me van dit gevoel?

Neem dit mee als je focusvraag voor 2019. Ga er even over schrijven of maak een notitie in je telefoon. 


Zelf wil ik me 'in mijn kracht' voelen. Concreet vertaalt zich in dat deze acties: dagelijks schrijven om mijn hoofd helder te houden, enkel 'ja' zeggen wanneer ik voel dat het klopt, 's morgens q-time met mijn dochter door te spelen na haar eerste flesje, voor mezelf zorgen alsof ik voor een ander zou zorgen, trager eten, mini-momentjes gebruiken om te stretchen en te squatten in plaats van uit te stellen tot morgen. Mijn focusvraag luidt als volgt: brengt dit me dichter bij de meest gezonde, sterke versie van mezelf? 

Veel plezier met het creëren van je voelen-doel voor 2019!

X0
Natasha

Jouw shine - actie

Vervang moeten door willen

'Ik zou meer moeten bewegen. Ik zou moeten kunnen stoppen na één chocolaatje. Ik zou die ochtendoefeningen opnieuw moeten doen.' Let er eens op, hoe vaak je iets 'moet'. 'Moeten' is de grootste party-pooper die ik ken, vind je niet?

Door 'moeten' te vervangen door 'willen', verandert meteen de energie. 'Ik wil graag nog een theetje drinken. Ik wil iets gezonds klaarmaken. Ik wil soep, geen broodje.' Willen impliceert je vrije keuze en net dat voelt zo lekker aan.

Betrap jezelf erop en vervang actief 'moeten' door 'willen'. Wil je meer inzicht in al je 'moeten'? Maak een 'moeten'-lijstje. Wat vind je van jezelf dat je moet? Trek een tweede kolom en herschrijf je 'moeten' in 'willen'. 

 

Meer weten?

Natasha Dewulf (1986) is psychologisch consulente en auteur van Shine, gezonde keuzes voor een goed gevoel (2018, uitg. Bibliodroom). 

Meer inspiratie ontvangen? Schrijf je in hieronder. Neem ook een kijkje op Facebook en Instagram voor kookideetjes & wekelijkse focusvideo's.

©2018 by VROUWENGELUK

  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk