Ongemakkelijk aan tafel?

Met deze 3 stappen voorkom je ongezonde overload

December 2019

Je hebt het vast al meegemaakt. Je kijkt zo uit naar dat etentje om dan bij het dessert vast te stellen dat het te-veel was. Je voelt je opgeblazen en loom. Nochtans had je jezelf voorgenomen om te beperken, om niet te overdrijven. Of het nu de welgemeende aanmoedigingen van anderen zijn of je eigen uitspatting, de vraag is: hoe kan je je eigen grenzen respecteren en voorkomen dat je ongemakkelijk op je stoel schuift?

 

Voor we hierop antwoorden is het belangrijk de realiteit onder ogen te zien. Want je kan wel 10 redenen bedenken die de overload rechtvaardigen. Het is maar één keer Kerst. Anders eet ik nooit meer Ferrero's. Voor één keer dat iemand anders zich ontfermt over de baby. Op zich is er niets mis met jezelf eens te laten gaan. Het wordt pas een probleem wanneer het voor jou een probleem is. Wanneer je innerlijke dialoog jezelf naar beneden haalt. Dat stemmetje dat zegt: je hebt gefaald.

Als dit laatste het geval is, dan is het belangrijk dat je hiermee aan de slag gaat. Zoals ik ook in Shine schrijf: je maakt een duidelijke keuze. Of je laat jezelf gaan en je geniet ervan, aan 200%. Of je kiest bewust te begrenzen. Hoe je dat doet? Gebruik het DAO 3 stappenplan:

STAP 1. D - DUIDELIJKHEID

Creëer duidelijkheid voor jezelf

Wil je trouw blijven aan je eigen grenzen, dan moet je in de eerste plaats zorgen voor een stevig fundament: bepaal je grenzen. Wat wil je? Wat niet? Hoe zie je jezelf tafelen? Welk gevoel heb je? Wat gaat er door je heen? Welke gesprekken voer je? Neem een moment en zie jezelf alsof je naar een film zou kijken. Hoe concreter je dit voor je hebt, hoe meer je dit als filter kan gebruiken om toekomstige keuzes te maken. Ik schreef al eerder over self-fulfilling prophecy. Wat je denkt, bepaalt je gevoel en dit beïnvloedt op zijn beurt de keuzes die je maakt. Zie het dus duidelijk voor je. 

STAP 2. A - AFSTEMMING

 

Stem je boodschap af met degene waar je mee communiceert

Ga niet uit van veronderstellingen. Dit las ik jaren geleden in het boekje, De 4 Inzichten, de wijsheid van de Tolteken, en dit blijft me tot op vandaag bij. Veel misverstanden en conflicten kunnen vermeden worden door duidelijk te communiceren. Ga er niet zomaar van uit dat anderen weten hoe jouw gezonde keuzes eruit zien, maar bespreek het. Hoe je die boodschap brengt, hangt af van je eigen persoonlijkheid en die van de ander. De één houdt van een directe aanpak, de andere is zachter en heeft meer aan een vriendelijke uitleg. Voel vooral wat klopt voor jou. 

 

"Ik zie dat je veel moeite gedaan hebt om te koken, het ziet er allemaal heel lekker uit, alleen heb ik veel sneller genoeg dan voordien. Als ik stop, is het niet omdat het niet lekker is, maar omdat het me meer deugd doet van kleinere porties te eten." 

Of zoals mijn lieve buurvrouw zei: "Ik kom heel graag nog een volgende keer koffiedrinken, je hoeft niets zoets te halen, een koffie en een babbel is meer dan genoeg voor mij!"

Zie je het hoe werkt?

STAP 3. O - OPLOSSING

Wees zelf de oplossing

Help de ander om tegemoet te komen aan jouw wensen. Hoe kan jij op dat etentje toch je grenzen respecteren? Kom zelf met oplossingen. Stel bijvoorbeeld voor de aperitief hapjes te verzorgen of maak een alcoholvrije cocktail. Toen ik net vegetarisch werd, nam ik zelf vegetarische burgers mee naar BBQ's. Vaak weet je ook waar het voor jezelf foutloopt. De ene persoon is meer een zoetebek, de ander zou alle borden leeg eten. Hoe kan je dit voorkomen? Het antwoord ligt bij jezelf.

En als het dan toch eens uit de hand loopt ...

Ik vind het helemaal oké om schaamteloos te genieten. Zoals laatst nog van een doosje Coté d'Or Mignonnetjes, die ik voor een bezoek had gekocht. Gelukkig heeft je lichaam een krachtig zelfregulerend systeem. Dit betekent dat het een avondje boemelen zelf wel kan verwerken. Geef jezelf tijd en rust. Je kan natuurlijk je lichaam een handje helpen door te zorgen voor genoeg slaap, door veel water te drinken en belangrijkste van al: door te ontspannen. Het is stress, chronische - dus aanhoudende stress, die een nefaste impact heeft op je gezondheid. Stress alleen kan je buik opblazen en je spijsvertering in de war sturen. Dus geniet van de aankomende feestdagen. En doe het op jouw manier. Trouw aan jezelf.

X0 Natasha

Jouw shine - actie

DE BOODSCHAP VAN JE EETGEWOONTES

Luister je weleens naar de boodschap van je eetgewoontes? Hoe en wat je eet, vertelt veel meer over jezelf dan enkel je gezondheidsplan. Dat merkte ik nog eens een keer de laatste maanden. Nu Gaëlle groter wordt en ik mijn kracht en focus terugvind, komt ook weer de drang om productiever zijn. Om de 'verloren' tijd in te halen. Ik eet gezond, dat wel, maar vaak heel snel. Ondertussen mails checken of lijstjes maken. Die laatste 3 zwangerschapskilo's blijven plakken. Door te kijken naar die eetgewoonte, begrijp ik onmiddellijk waarom. En jij? Wat vertelt jouw eetgewoonte?

  • Je eet niet. Je gezondheid is niet belangrijk, jij bent niet belangrijk. Je komt pas op de tweede, derde ... plaats. Eerst ten dienste van iets of iemand anders.

  • Je eet veel te veel, ook wanneer je genoeg hebt eet je door. Welke gevoelens laat je niet toe? Waar ben je bang voor? Wat denk je te missen als je zou stoppen wanneer je genoeg hebt?

  • Je eet snel. Sta je jezelf wel toe te genieten van eten? Kan je lichaam wel ademen? Geef je jezelf de tijd om te verteren, om het goede op te nemen en de rest los te laten?

 

Meer weten?

Natasha Dewulf (1986) is psychologisch consulente en auteur van Shine, gezonde keuzes voor een goed gevoel (2018, uitg. Bibliodroom). 

Meer inspiratie ontvangen? Schrijf je in hieronder. Neem ook een kijkje op Facebook en Instagram voor kookideetjes & praktische inzichten!

©2018 by VROUWENGELUK

  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk