Winterblues, nee dank je

Column december 2018

"Ik ben een zomermens."

"Niet fijn, deze korte donkere dagen."

"O was het maar al lente."

 

Herkenbare uitspraken die voor velen leiden tot pijnlijke winterblues.

 

Wat als je het deze keer anders zou aanpakken? Wat zou een gezellige winter voor je betekenen?

Self fulfilling prophecy

Hoe je denkt, bepaalt hoe je je voelt. En deze gevoelens bepalen je acties: wat je gaat doen en ook, wat je niet gaat doen. In die zin heb je een gigantische invloed op wat de winter voor jou betekent. Donkere dagen kan je niet veranderen: hoe je ermee omgaat wel. Ook al ben je een zomermens, door je focus bewust te kiezen kan je deze winter wel degelijk het verschil maken. Ben je gevoelig aan winterblues, wees dan extra aandachtig. Zoals Tony Robbins zegt: where focus goes, energy flows. Wat geef jij zuurstof? De redenen waarom je de winter haat? Of denk je aan gezelligheid, theelichtjes en koffie met kaneel? De winter zal er daarom niet minder koud op worden, je gevoel vanbinnen echter wel.

 

Ik ben heel blij dat het winter is want …

Affirmeer, zegt Louise Hay

Nu je weet waarop je te focussen, ga je dit gevoel versterken. Affirmeren betekent dat je bepaalde uitspraken herhaalt, waardoor je een nieuw denkpad in je hersenen vormt. De gedachte: ik haat de winter maakt plaats voor: zalig, mijn warme bed deze winter. Affirmeren werkt alleen als je het ook voor je ziet en echt voelt. Zie jezelf dus in je fleece pyjama en voel het zachte dekbed onder je kin. Breinloos repeteren is het niet, we zijn geen machines, maar gevoelsmensen. Hoe klein het ook is, je kan altijd wel iets benoemen.

 

Kom hier, jij

 

Knuffel. Met je gezin. Met je moeder. Of wanneer je vriendin langskomt. Knuffelen brengt oxytocine vrij, het happy-

hormoon. En maak het een echte omarming. Wees helemaal aanwezig. Simpelweg 20 seconden knuffelen is geweldig tegen winterblues. Zie je al wie je lekker kan vastpakken?

Oplossingsgericht

Het heeft geen zin je winterblues te negeren en te doen alsof alles nu helemaal oké is. We hebben allemaal onze terugkerende patronen. Erken moeilijke momenten en stel jezelf van daaruit de vraag: wat kan ik doen om dit te transformeren?

Bijvoorbeeld: je stelt vast dat je in de winter 's avonds meer moe bent. Denk oplossingsgericht. Analyseer: vanwaar komt die vermoeidheid? Heeft dit een fysieke oorzaak, dan kan je dit nagaan met een bloedonderzoek. Een vitamine D kuur bijvoorbeeld kan je helpen. Ben je moe omdat je steeds bezig bent voor een ander en niet voor jezelf? Dan is het misschien tijd om een inspirerend boek te lezen of op dinsdag nog eens naar de yogales te gaan. Observeer je gedachten. Is het vooral 's avonds dat je piekert over de financiën? Maak een oplijsting van je zorgen en bedenk wie en wat je kan helpen om die te transformeren. Het opschrijven geeft vaak de duidelijkheid en het gevoel van controle waarna je rustiger bent.

Ik wens je van harte een fijne, warme winter toe.

X0

Natasha

Jouw shine - actie

Hoe transformeer jij winterblues?

Wat kan jij doen om je wintervermoeidheid tegen te gaan? Wat geeft je energie? Wat maakt je blij? Denk aan grote en kleine dingen die je helpen om de winter te beleven vanuit dankbaarheid en appreciatie.

Ga je graag in de diepte? Ontdek hoe je schrijvend je gedachten onderzoekt in de column van augustus.

 

Meer weten?

Natasha Dewulf (1986) is psychologisch consulente en auteur van Shine, gezonde keuzes voor een goed gevoel (2018, uitg. Bibliodroom). 

Meer inspiratie ontvangen? Schrijf je in hieronder. Neem ook een kijkje op Facebook en Instagram voor kookideetjes & wekelijkse focusvideo's.

©2018 by VROUWENGELUK

  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk