Zo kom je in motivatie-modus

Column augustus 2019

Na een deugddoende vakantie voel je de energie om er terug in te vliegen. Hoe groot de oorspronkelijke motivatie ook is, er komen moeilijke momenten. Hoe blijf je gemotiveerd?

 

Het goede nieuws is: jij kan je motivatie activeren. En nee, het is niet met oppervlakkige peptalk, blijvende verandering zit in de diepte.

Al sinds ik meer dan 10 jaar geleden zelf aan de slag ging om mijn levensstijl te veranderen, ben ik gebeten door motivatie. Het fascineert me te onderzoeken hoe motivatie werkt en waarom we soms wel en soms niet gemotiveerd zijn. Dat we het wéten maar toch niet doen.

Na de vakantie is het typische moment van motivatie-frustratie. De zon en het plezier activeren je goesting om doelen na te streven. De fysieke afstand geeft je een duidelijk beeld van hoe je het aanpakt. Vaak ben je nog niet helemaal uitgepakt of de motivatie is al voor het grootste deel vervlogen. Hoe komt dat toch? Voor we hier het antwoord op kunnen geven, is het belangrijk te begrijpen hoe motivatie werkt.

MOTIVATIE VAN BUITENAF BLIJFT NIET DUREN

Er zijn 2 soorten motivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie:

  • De energie die je voelt na een geweldige babbel, seminarie of YouTube video, de Yes, we can is een extrinsieke stimulans - motivatie van buitenaf en activeert slechts op korte termijn. 

  • Op lange termijn heb je intrinsieke motivatie nodig, die komt van binnenuit en wordt gevormd door hoe jij de wereld bekijkt.

BLIJVENDE MOTIVATIE ACTIVEER JE IN DE DIEPTE

Waarom kan hij/zij het wel en lukt het mij niet? Onder de Yes, we can, van menig inspirerend leider schuilt een gigantische fundering van waarden en overtuigingen. De manier waarop je de dingen ziet, ervaart en interpreteert, dat is wat je gedrag aanstuurt. Dit wordt ook wel het referentiekader genoemd.

 

Net zoals die foto's waarbij je een omlijsting omhoog houdt. Je ziet niet de objectieve handeling van groenten snijden, dan wel de betekenis die je eraan geeft: dat ontspant mij. Of: daar heb ik geen tijd voor. En dit beïnvloedt je motivatie.

 

Motivatie komt van het Latijnse 'movere', wat verplaatsen betekent. De vraag is dus: wat beweegt je?

En nee, het is niet de bedoeling om een positivo te worden. Je gaat niet zomaar anders gaan denken, want ook dan blijf je aan de oppervlakte. De transformatie naar motivatie ligt in een dieper zelfonderzoek.

ACTIVEER JE MOTIVATIE-MODUS MET 4 VRAGEN

Joey Brown, mijn schrijfcoach (en tevens ook bewustzijnscoach!) noemt 4 stappen om je denkpatronen te onderzoeken (uit: Schrijven naar Bewustzijn, pg 96):

  1. Is deze gedachte waar? 

  2. Waarom geloof je erin?

  3. Wat probeert deze gedachte te beschermen?

  4. Wie ben je als je deze gedachte naast je zou neerleggen?

Dit zelfonderzoek is essentieel om in de diepte te gaan en de kern van je (gebrek aan) motivatie te onderzoeken. Het resulteert in een subtiele shift waarna ongetwijfeld bijzondere veranderingen in je leven komen.

Een voorbeeld illustreert hoe krachtig dit zelfonderzoek is: 

Je neemt je voor om elke ochtend 3 minuten te bewegen. Al snel daalt je motivatie. En dit is de gedachte die aan de basis ligt: "het is lastig om die ochtendoefeningen vol te houden".

 

Is het waar? Ja en nee. Nu ik erover nadenk ... er zijn dagen waarop ik het zelfs leuk vind. Andere dagen vraagt het meer inspanning ... Dat zijn meestal de dagen waarop ik 's morgens een hele waslijst aan dingen te doen heb, dat ik dan geen tijd wil verliezen aan die oefeningen.

Waarom geloof ik erin? Omdat sporten lastig is. Ik vind van mezelf dat ik geen sportief persoon ben. Omdat ik ervan zweet en dat mijn benen moe zijn na een paar minuten. 

Wat probeert deze gedachte te beschermen? Mijn 'oude' ik. Mijn comfort-zone. Want wat als ik al die moeite doe en er dan geen resultaat is? Of wat als ik erin slaag maar het niet kan behouden, dan heb ik alles gedaan voor niets. 

Wie zou ik zijn als ik deze gedachte naast me neerleg? Een vrouw die geniet van haar ochtendoefeningen. Die dankbaar is dat ze gezond genoeg is om dit te doen, die voelt hoe haar lichaam ontwaakt en hoe de energie stroomt dankzij 3 minuutjes inspanning. Dit gevoel van voldoening draag ik de hele dag mee. Zelfs mijn koffie smaakt beter wanneer ik eerst mijn oefeningen heb gedaan.

Voel je hoe deze gedachte nu in een ander licht straalt? Krachtig!

Maak komende maand elke dag 5 minuutjes tijd voor zelfonderzoek. Kies de gedachte die op dat moment naar voor komt en ga ermee aan de slag. Je hoeft niets te doen, enkel te onderzoeken. De beste manier is al schrijvend, met je pen op papier want dan verbind je dat diepere weten met je hand.

Het kan zijn dat je nu weerstand voelt omdat je denkt geen tijd te hebben 's morgens? We hebben allemaal evenveel tijd, dus komt het erop aan je ochtendroutine anders te organiseren (zie column mei). Doe je het liever tijdens de dag, creëer kleine momentjes tussendoor (zie column februari) of ga all the way en verander je aanpak met Shine.

X0 Natasha

Jouw shine - actie

ZIE HET IN PERSPECTIEF

In de yoga leer je omgaan met moeilijke momenten op de mat zodat je er beter mee om kan in het dagdagelijkse leven. Als ik dreig te hervallen in 'het is lastig', 'ik ben moe', dan herinner ik mezelf eraan: wat was écht lastig? Het afwachten op nieuws van de dokter, dat was lastig. Dus die 10 squats, die kan ik wel.

 

Hoe kan jij het bekijken? Welk helikopterperspectief helpt je gemotiveerd te blijven?

 

Meer weten?

Natasha Dewulf (1986) is psychologisch consulente en auteur van Shine, gezonde keuzes voor een goed gevoel (2018, uitg. Bibliodroom). 

Meer inspiratie ontvangen? Schrijf je in hieronder. Neem ook een kijkje op Facebook en Instagram voor kookideetjes & #focusvandeweek.

©2018 by VROUWENGELUK

  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk