Hoe je houden aan een dagstructuur in moeilijke tijden?

In deze Corona tijden veranderen onze gewoontes. Veel mensen gaan niet meer uit werken en hebben de kids thuis. Hoe vind je een nieuwe dagstructuur?

April 2020

Het zijn spannende tijden en de Corona-maatregelen zijn niet te overzien. Zowat onze hele wereld staat op zijn kop en we zijn letterlijk 'uit ons ritme' gehaald. Dat zou het gevoel kunnen geven wat verloren te lopen, of je overweldigd te voelen, en dat is helemaal normaal. De vraag is:

 

hoe kom je tot een nieuwe dagstructuur die past

bij jou en je gezin?

ZO HERKEN JE EEN GOEDE STRUCTUUR

Of je jezelf nu beschouwt als een chaoot of een planner, of ergens tussenin, een dagstructuur is er niet om fancy Instagram posts van te maken. Ze is er om je te helpen to-do's en verantwoordelijkheden te organiseren. Je herkent een goede structuur onmiddellijk, want:

  • ze ondersteunt je, geeft je geen extra stress

  • ze is gemakkelijk, niet complex

  • ze geeft energie, zuigt je niet leeg

  • ze voelt goed, zowel voor jou als je gezin

Elke routine die hier niet aan voldoet, dient kritisch herbekeken te worden.

STRUCTUREREN IS VERSIMPELEN

Voor je een nieuwe dagstructuur in het leven kan roepen, is het belangrijk na te gaan wat je dient los te laten om verder te kunnen. Ruimte maken voor wat nu prioritair is. Wat je in je vroegere, pre-corona-tijd belangrijk vond, is nu misschien helemaal niet meer belangrijk. Je auto hoeft niet meer gewassen te worden, want die wordt amper gebruikt. De jeans van de kids kunnen wel eens gewoon opgeplooid in plaats van gestreken worden. Dus ga na voor jezelf: wat je moeilijk vindt om vol te houden, is dit nu nog zo belangrijk? Let it go. Ga voor simpel.

STRUCTUUR IS PERSOONLIJK

Er zijn leuke visuals, lijstjes en tips die op social media rondgaan over ouders die hun advies geven over hoe je dag te structureren. Ze delen wat werkt voor hen, maar hoe zit dat met jou? Want een dagstructuur die werkt is er één die je op jouw eigen buik - en die van je gezin - geschreven is. Hoe bepaal je die dan? Kijk naar je prioriteiten binnen je verschillende rollen:

  • de mama-rol: wat hebben mijn kinderen nu nodig van mij als mama? 

  • de partner-rol: hoe kunnen mijn partner en ik verbonden blijven, terwijl we dag in dag uit zo dicht op elkaar leven?

  • de job-rol: wat krijgt nu voorrang in mijn job? Waar ligt mijn focus en wat kan wachten?

  • de dochter-rol: hoe connecteer ik met mijn ouders, die zichtbaar afzien van het niet zien van de kleinkinderen?

  • de vriendin-rol: wat kan ik doen om er te zijn voor mijn single vriendinnen? Hoe kunnen mijn vriendschappen me ondersteunen?

Brainstorm hier even over. Verbind dit met je taken en verantwoordelijkheden. Ook deze stap zal helpen bepalen wat je verder kan loslaten. Neem hier de tijd voor en zie het als een productieve stap vooruit. Deze antwoorden samengebundeld vormen de basis van je nieuwe dagstructuur.

MAAK DE DAGSTRUCTUUR BESPREEKBAAR

Mannen zijn van Mars en vrouwen van Venus, luidt het gezegde. En hoe anders de noden binnen een koppel ook zijn, er zijn altijd raakvlakken. Een dagstructuur biedt duidelijkheid en concrete verwachtingen en laat net dat hetgeen zijn wat essentieel is voor een heldere communicatie. En als de kinderen groot genoeg zijn, nodig hen dan uit voor een tafelgesprek. Wat vinden zij leuk? Wat is voor hen belangrijk nu? Door de dagstructuur bespreekbaar te maken, kneed je jouw initiële idee tot een voor elk gezinslid werkbaar instrument. En dit doe je niet één keer, maar zoveel als nodig is om tot een fijne dagindeling te komen.

Onderzoek heeft aangetoond dat omgevingsfactoren een grote invloed uitoefenen

op ons gedrag en dus ook op hoe we ons voelen.

 

STRUCTUUR IS OOK JE OMGEVING

Nu je zoveel tijd thuis spendeert, is het interessant om het volgende te bekijken. Onderzoek heeft aangetoond dat omgevingsfactoren een grote invloed uitoefenen op ons gedrag en dus ook op hoe we ons voelen. Je omgeving, aka je thuis. Een betere tijd om op te ruimen en te organiseren is er niet. Ga door je huis en bekijk kritisch wat je ziet. Voel je je overweldigd, dan zijn er misschien teveel prikkels: teveel spullen of dingen die je geen goed gevoel geven. Wat heeft geen toegevoegde waarde? Wat gebruik je niet meer? Waar wil je al lang vanaf? Maak het gezellig. Gebruik de kracht van associatieve herinnering: een souvenir neemt je terug naar die vakantie. Lavendel verstuiven brengt je in een lentegevoel. Het zijn kleine dingen, die een groot effect hebben. Het geeft je letterlijk ademruimte.

Multi-tasken werkt juist

contraproductief

STAP AF VAN DE MULTITASK MYTHE

Wij vrouwen zijn zelf heel trots om te zeggen dat we als de beste kunnen multitasken. Zo krijg je veel gedaan in weinig tijd, niet? Wel - neen, zoals je al vermoedt, werkt het doen van meerdere dingen tegelijk juist contraproductief. Om te zwijgen van de stresshormonen en het nefaste effect op je mentale en fysieke gezondheid. Deze moeilijke tijden vragen niet om méér te doen, maar wel juist om te focussen. Tijd speelt geen rol en het is elke dag zondag. Je mag in je pyjamabroek telewerken en je gezicht kan een dagje make-up vrij zijn. Dus leg jezelf geen onnodige druk op. Doe één ding tegelijk.

EN VRAAG HULP

Ja, je bent mama. Maar papa is er ook. En papa mag ook pampers verversen of 's nachts opstaan. Dat deze periode lastig is, begrijpen we allemaal, en het is lastig voor elk en ieder van ons. Mama, je bent heus geen slechte moeder als je partner de kids instopt terwijl jij een online kundalini yogales mee volgt. Meer dan ooit is het nu nodig om een team te zijn en als koppel samen de dingen te doen. Want als je het niet vraagt, dan is de kans klein dat hij initiatief neemt (Mars, weet je nog?). Hulp vragen is je kwetsbaar opstellen, net daarom voelt het zo moeilijk. Maar als je echte verandering wil, stap dan uit je comfortzone, en durf het aan hem overlaten. Hij doet het niet op jouw manier, maar de kids komen er zonder kleerscheuren uit. En - ze hebben de aandacht van papa. 

We doen een disco-break.

Hoe lastiger de dag, hoe meer disco-breaks.

EEN VOORBEELD VAN MIJN DAGSTRUCTUUR

Omdat het inspirerend kan zijn om te zien hoe deze dagstructuur praktisch in zijn werk gaat, deel ik hierbij de aanpassingen die wij deden in onze dagstructuur:

  • Ik sta 1 uur vroeger op dan mijn dochter. Tijd voor mezelf, om na te denken, dingen te doen, schrijven, mediteren. Soms is dat slechts een half uur, want er staat geen klok op mijn peuter. Maar in ieder geval ben ik de dag gestart met een gevoel dicht bij mezelf te zijn in plaats van te hollen in dienst van haar verzorging, flesje, ontbijt etc.

  • We eten samen. Dit vroeg wat inspanning, want Gaëlle eet veel vroeger dan ons dus nu vinden we elkaar ergens in het midden. We verliezen dus veel minder tijd en energie qua opruimen en het is nog eens gezellig ook.

  • 's Avonds eten we soep. En als het warmer wordt slaatjes en tomaat-mozerella. Wij zijn geen boterham-eters dus dit was het gemakkelijkste, meest gezonde alternatief voor koken.

  • We doen disco-breaks. Ofwel zingen we 'disco-disco' en dan trapt Gaëlle enthousiast met haar voetjes, of we leggen een liedje op. Hoe lastiger de dag, hoe meer disco breaks. Dit doorbreekt negatieve patronen en gepieker. O ja, en een disco-break is collectief. Voor iedereen in het gezin dus.

  • Ik werk nu thuis wanneer iedereen ook thuis is. En dus stelden we duidelijke regels op. Als de deur toe is, mag ik niet gestoord worden en 's ochtends stemmen we onze dagplannen met elkaar af. Door hier heel direct over te communiceren, vermijden we misverstanden.

En nu is het aan jou: wat neem je mee uit deze column om jouw dagstructuur verder te verfijnen?

 

Mijn intentie met deze column is je een hart onder de riem steken, zodat je houvast vindt in deze onzekere tijden. Wil je hierover met me uitwisselen? Of heb je een vraag? Stel ze gerust op Facebook op Instagram of mail naar info(at)vrouwengeluk.be . Dan help ik je graag nadenken over een dagstructuur waar jij je goed bij voelt!

X0

Natasha

 

Meer weten?

Natasha Dewulf (1986) is psychologisch consulente en auteur van Shine, gezonde keuzes voor een goed gevoel (2018, uitg. Bibliodroom). 

Meer inspiratie ontvangen? 

Op Instagram vind je dagelijks tips en inzichten die je helpen structuur brengen in je leven en meer balans ervaren tussen werk, huishouden en gezin!

Volg me op Instagram en schrijf je hieronder in op de nieuwsbrief!

Dagelijkse tips & inzichten op:

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram

©2020by VROUWENGELUK

Info@vrouwengeluk.be

BTW BE0840.465.111

Zwevegem, Belgium

  • Facebook Vrouwengeluk
  • Instagram Vrouwengeluk